kr鏒kow這sy pseudointelektualista

Wpisy

  • poniedzia貫k, 07 marca 2016
    • Bratys豉wa 2016, Warszawa 2019?

      No wi璚 w S這wacji tamtejszy PiS w豉郾ie straci wi瘯szo嗆 w parlamencie. Poparcie zjecha這 mu o 15 punkt闚 procentowych, do 28%.. Cieszycie si, prawda?
       
      (Tak, wiem, 瞠 SMER wyst瘼uje w barwach socjaldemokracji, ale tak naprawd to partia populistyczno-konserwatywna).
       
      To teraz zobaczcie, kto za nim:
       
      12,1%: Wolno嗆 i Solidarno嗆, czyli s這waccy korwinobalcery軼i - radykalnie liberalni i eurosceptyczni. W Parlamencie Europejskim w bloku Konserwatyst闚 i Reformator闚 (tym samym co PiS).
       
      11,0%: Zwyczajni Ludzie, czyli roz豉mowcy z Wolno軼i i Solidarno軼i. Takie konserwatywne skrzyd這 PO. Te w bloku Konserwatyst闚 i Reformator闚.
       
      8,6%: S這wacka Partia Narodowa. Taka Liga Polskich Rodzin, czyli "umiarkowani" narodowcy.
       
      8,0%: Ludowa Partia Nasza S這wacja. Taki ONR, czyli "radykalni" narodowcy.
       
      6,6%: Jeste鄉y Rodzin. Wodzowska partia z has豉mi narodowymi, antyimigracyjnymi, antykorupcyjnymi i popieraniem drobnej przedsi瑿iorczo軼i, czyli taki Ruch Kukiza.
       
      6,5%: Most, umiarkowana, liberalno-konserwatywna partia mniejszo軼i w璕ierskiej.
       
      5,6%: Sie, kolejna partia centrowa.
       
      Pod progiem - chadecy i druga partia mniejszo軼i w璕ierskiej.
       
      Mniejsza, 瞠 z tego ca貫go towarzystwa nie da si stworzy 瘸dnej sensownej koalicji, mniejsza, 瞠 b璠帷 S這wakiem pewnie by豚ym zmuszony g這sowa na Sarn z Krzes貫m na G這wie. Istotne jest co innego: kosztem Smeru zyska豉 przede wszystkim nie liberalno-konserwatywna opozycja, ale nacjonali軼i.

      I tak samo mo瞠 by w Polsce za trzy i p馧 roku, je瞠li wyborcy rozczarowani PiS nie b璠 mie innej alternatywy ni ruch obrony status quo ante i radykalna prawica.
       

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Bratys豉wa 2016, Warszawa 2019?”
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      airborell
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 07 marca 2016 10:23
  • 鈔oda, 17 lutego 2016
    • O planie Morawieckiego

      Zosta opublikowany strategiczny plan ministra Morawieckiego dotycz帷y polityki gospodarczej rz康u.

       

      Zanim zaczniemy go opisywa, trzeba najpierw powiedzie - dobrze, 瞠 taki plan jest. To pierwszy dokument o takiej randze i szeroko軼i zamys逝 od Polski 2030 Boniego (kt鏎 rz康 Tuska zreszt natychmiast od這篡 na p馧k), je郵i nie wr璚z od planu Hausnera (te zreszt niezrealizowanego). Poprzedni rz康 w miar sprawnie administrowa, natomiast nie dostrzega strategicznych problem闚 stoj帷ych przed Polsk - i to sta這 si przyczyn jego upadku.

       

      Z diagnoz jeste鄉y si w stanie zgodzi w 90%. Dostrzegamy podobne problemy: gro嬌 "pu豉pki 鈔edniego rozwoju", konkurowanie g堯wnie niskimi p豉cami, luk mi璠zy wzrostem PKB a wzrostem p豉c, du瞠 rozbie積o軼i dochodowe, s豉bo嗆 instytucji pa雟twa, luk w podatkach VAT i CIT, pog喚biaj帷 si przepa嗆 mi璠zy Polsk A i B. Jedno, co mnie uderzy這 w prezentacji Morawieckiego, to rytualna krytyka rzekomej opresyjno軼i pa雟twa i przedstawienie jako przyk豉du 40 instytucji, kt鏎e mog kontrolowa przedsi瑿iorc - gdy realnym problemem dzisiejszej Polski jest kompletna nieskuteczno嗆 instytucji kontrolnych, co pozwala przedsi瑿iorcom cho熲y na robienie kpin z prawa pracy.

       

      Problemy si zaczynaj na poziomie programu dzia豉:

       

       

      1. Reindustrializacja

      Ministerstwo zapowiada oparcie si na krajowych i regionalnych inteligentnych specjalizacjach. Jest to rozwi您anie, kt鏎e ju funkcjonuje (w programie Inteligentny Rozw鎩), nie ma si wi璚 co nim chwali jako strategiczn nowo軼i. 

      Ministerstwo chce rozwoju krajowego kapita逝, jednak podtrzymuje wsparcie dla inwestor闚 zagranicznych, i to w ramach Specjalnych Stref Ekonomicznych z pe軟ym pakietem przywilej闚 dla kapita逝: grantami na zatrudnienie, grantami inwestycyjnymi, zwolnieniami z podatku dochodowego i nieruchomo軼i. Nasuwa si pytanie, na czym ma polega dobra zmiana, skoro ta jedna z najbardziej skompromitowanych instytucji polskiego kapitalizmu ma pozosta bez zmian?

       

      2. Rozw鎩 innowacyjnych firm

      Generalnie polityka wspierania M同, 瞠by si sta造 du瞠, zamiast cieszenia si z powstawania mn鏀twa bieda-firm wydaje si s逝szna. W徠pliwo嗆 budzi sformu這wanie "Pa雟two zamiast kontrolowa M同 powinno da im swobod rozwoju” – jest to stawianie chocho豉 (i w podtek軼ie w徠pliwo嗆, czy „swoboda rozwoju” nie ma oznacza „swobody 豉mania prawa pracy” czy oszukiwania na podatkach).

       

      3. Uruchamianie oszcz璠no軼i

      Rz康 zapowiada ponad bilion z這tych na inwestycje. Maj pochodzi z r騜nych 廝鏚e: funduszy unijnych, 鈔odk闚 bank闚 komercyjnych, przedsi瑿iorstw czy funduszy rozwojowych. G堯wnym 廝鏚貫m (480 mld) maj by fundusze unijne - nasuwa si pytanie, na ile wej軼ie w stan zimnej wojny z Uni Europejsk wp造nie na pozyskiwanie i absorpcj tych funduszy.  230 mld na kontach przedsi瑿iorstw to w znacznym stopniu 鈔odki przeznaczone na finansowanie kapita逝 obrotowego, a nie wolne 鈔odki na inwestycje. 90 mld wolnych 鈔odk闚 bank闚 mo瞠 si zaraz skurczy, je郵i rz康 wprowadzi podatek bankowy i przeprowadzi restrukturyzacj kredyt闚 frankowych. A przede wszystkim - nie jest w 瘸den spos鏏 opisane, jak rz康 planuje sk這ni przedsi瑿iorstwa i banki, 瞠by te wolne 鈔odki inwestowa.

      Dalej czytamy o akcjonariacie pracowniczym jako odpowiedzi na spadek zapotrzebowania na prac i troch zimno nam si robi, bo nale篡 to rozumie: akcje zamiast wy窺zych p豉c. Do tego wzrost ryzyka dla pracownika (je郵i firma upadnie, to traci i prac, i oszcz璠no軼i). O planach zwi瘯szania partycypacji pracownik闚 w zarz康zaniu (a nie tylko w zyskach) cicho.

       

      S逝szne wnioski wyci庵a si z perspektywy unijnej 2007-13: wi璚ej instrument闚 zwrotnych, koncentracja na wybranych obszarach, rezygnacja z nierentownych inwestycji. Nie jest to jednak nic nowego – takie wnioski przed perspektyw 2014-2020 zapisa ju poprzedni rz康 i takie by造 za這瞠nia programu Inteligentny Rozw鎩.

       

      Wreszcie czytamy o planach wykorzystania zagranicznego kapita逝 portfelowego oraz 鈔odk闚 z Planu Junckera do wykorzystania inwestycji infrastrukturalnych. Polska mog豉by by atrakcyjnym celem takich inwestycji ze wzgl璠u na bardzo niskie stopy zwrotu na Zachodzie. Co jednak z ryzykiem politycznym, kt鏎e na w豉sne 篡czenie funduje sobie rz康 PiS? Im bardziej niestabilna politycznie i im bardziej eurosceptyczna b璠zie Polska, tym trudniej takie 鈔odki b璠zie pozyskiwa i tym wi璚ej b璠 one kosztowa.

       

      4. Rozw鎩 spo貫czny i regionalny

      Tu s propozycje s逝szne i potrzebne, jak wsparcie szkolnictwa zawodowego. Czytamy te o wsparciu zr闚nowa穎nego rozwoju regionalnego, ale jako g堯wne narz璠zie podaje si budow drogi S-19 i linii kolejowej Bia造stok-Rzesz闚. Przyznaj, 瞠 nie do ko鎍a rozumiem, w jaki spos鏏 圭ian Wschodni ma aktywizowa akurat S-19 (a nie sprawna sie po陰cze z Polsk centraln), ale przede wszystkim - Polska B to nie tylko 圭iana Wschodnia, ale tak瞠 - a mo瞠 nawet bardziej - popegeerowski pas na p馧nocy i zachodzie, gdzie znaczna cz窷 wska幡ik闚 gospodarczo-spo貫cznych jest gorsza ni na wschodzie.

      Brak natomiast w programie wsparcia dla lokalnej komunikacji publicznej, kt鏎ej obecny niski poziom jest jedn z g堯wnych barier rozwojowych dla wsi i ma造ch miast i czynnikiem zwi瘯szaj帷ym zr騜nicowanie regionalne.

       

      5. Sprawne pa雟two

      Najwi璚ej zmian zapowiada si w zam闚ieniach publicznych: odej軼ie od najni窺zej ceny, uwzgl璠nienie koszt闚 eksploatacji, punkty za innowacyjno嗆, klauzule spo貫czne. Ok – chocia jak w praktyce b璠zie wygl康a這 „uwzgl璠nienie koszt闚 eksploatacji” nie wiadomo. Przede wszystkim jednak – te zmiany nie wymagaj praktycznie zmian w przepisach, a w praktyce.  Zamawiaj帷y ju w tej chwili mog stosowa klauzule spo貫czne i kierowa si kryteriami niecenowymi, ale tego nie robi. 100% ceny jest dla zamawiaj帷ego „najbezpieczniejsze” i daje pewno嗆, 瞠 瘸dna kontrola si nie przyczepi. Czy w pa雟twie PiS zamawiaj帷y b璠 bardziej, czy mniej sk這nni do podejmowania ryzyka, kt鏎e mo瞠 si sko鎍zy zarzutami korupcyjnymi?

       

      W obszarze e-pa雟twa opr鏂z zapowiedzi pozytywnych (wi璚ej e-deklaracji, wprowadzenie system闚 big-data wspieraj帷ych 軼i庵alno嗆 danych) jest te jedna zaskakuj帷a: rozw鎩 e-p豉tno軼i ma wspiera narodowy operator kart p豉tniczych. Nie jest jasne, jaki to ma by podmiot i w jaki spos鏏 ma by wy豉niany.

       

      Zapowiadane jest utrzymanie deficytu finans闚 poni瞠j 3% poprzez zmniejszenie luki VAT. Problem polega na tym, 瞠 luk VAT (i CIT) zmniejszy si uda by mo瞠, natomiast wzrost wydatk闚 (z tytu逝 500+, ale nie tylko) jest planowany ju. 

       

      Rzuca si w oczy brak jakichkolwiek mechanizm闚 zwi瘯szaj帷ych sp鎩no嗆 spo貫czn i zmniejszaj帷ych nier闚no軼i (poza polityk regionaln i poza 500+, kt鏎e jest instrumentem polityki demograficznej, a nie spo貫cznej).  W programie w dalszym ci庵u obecna jest mentalno嗆 „trickle-down” i przekonanie, 瞠 co jest dobre dla „czempion闚” gospodarczych i w豉軼icieli M同, jest dobre dla polskich pracownik闚 i pracownic. Jest to o tyle zastanawiaj帷e, 瞠 luka mi璠zy wzrostem PKB a wzrostem p豉c jest wyszczeg鏊niona w diagnozie - nie dowiadujemy si jednak, jak ma zosta zasypana.

       

      Wymienili鄉y wiele w徠pliwo軼i i zagro瞠, jednak zdecydowanie najwi瘯szym, nie wspomnianym w planie, jest ryzyko instytucjonalno-polityczne. Polska po zdemolowaniu instytucji stoj帷ych na stra篡 豉du demokratycznego, takich jak Trybuna Konstytucyjny, nie b璠zie stabilnym miejscem do inwestowania i oszcz璠zania. Polska obra穎na na Uni Europejsk nie b璠zie w stanie skutecznie pozyskiwa 鈔odk闚 unijnych. Kr鏒ko m闚i帷 - najwi瘯szym zagro瞠niem dla planu Morawieckiego s ministrowie Ziobro i Waszczykowski.

       

      O ile oczywi軼ie rz康 b璠zie zdeterminowany, 瞠by plan Morawieckiego wdra瘸.

       

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (6) Poka komentarze do wpisu „O planie Morawieckiego”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      airborell
      Czas publikacji:
      鈔oda, 17 lutego 2016 22:46
  • czwartek, 14 stycznia 2016
    • O finansowaniu partii wg Nowoczesnej

      W kampanii wyborczej Nowoczesna Ryszarda Petru zapowiada豉 ca趾owit likwidacj finansowania partii politycznych z bud瞠tu. Teraz wychodzi z propozycj ustawy, kt鏎a zak豉da utrzymanie finansowania, ale zgodnie z ewangeliczn zasad "bo kto ma, temu b璠zie dodane" - za ka盥 z這t闚k wp豉t od os鏏 fizycznych pa雟two dop豉ca drug z這t闚k.

       

      Lewicowa blogosfera ju si zagotowa豉 z oburzenia nad "oligarchizacj polityki" i "robieniem dobrze banksterom". Skutki b璠 rzeczywi軼ie w豉郾ie takie - partie, kt鏎e ju s bogate, kt鏎e maj bogatych cz這nk闚 i sympatyk闚, stan si w ten spos鏏 jeszcze bogatsze. Natomiast wcale nie jestem przekonany, czy takie s intencje .Nowoczesnych. Wydaje mi si - i chyba to jeszcze gorzej - 瞠 dla nich skutki tej "reformy" s kompletnie przezroczyste. Nie widz, nie zauwa瘸j, nie przyjmuj do wiadomo軼i, 瞠 polityka ma klasowy aspekt.

      W kampanii .Nowoczesna otwarcie deklarowa豉, 瞠 oczekuje od swoich kandydat闚 wp豉t - "jedynki" wp豉ca造 po 30 tysi璚y. 30 tysi璚y z這tych to jest wi璚ej ni mediana rocznego wynagrodzenia netto w Polsce (wg i tak zawy穎nych danych GUS-owskich) - ile os鏏 spoza g鏎nego decyla dochodowego jest w stanie przeznaczy takie pieni康ze na kampani, nawet zak豉daj帷 zbi鏎k w鈔鏚 rodziny i znajomych? To oznacza, 瞠 najwy瞠j notowana obecnie w sonda瘸ch partia opozycyjna wprowadzi豉 de facto cenzus dochodowy dla swoich kandydat闚 (czyli obecnych pos堯w). I - co gorsza - nie widzi w tym 瘸dnego problemu, wr璚z przeciwnie, si tym szczyci. "Bo co to za problem zebra 30 tysi璚y" - s造sza貫m od znajomych zwolennik闚 .N. Dla dziesi徠k闚 milion闚 ludzi w Polsce by豚y to problem. Dla - cho熲y - wi瘯szo軼i "jedynek" Razem w wyborach by豚y to problem zupe軟ie nie do przeskoczenia.

       

      Na pytanie, czy naprawd chcemy polityki, w kt鏎ej zaistnie mog tylko ludzie z g鏎nych 10% (albo maj帷y znajomych z g鏎nych 10%) ka盥y musi odpowiedzie sobie sam. Ja nie chc.

       

       

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „O finansowaniu partii wg Nowoczesnej”
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      airborell
      Czas publikacji:
      czwartek, 14 stycznia 2016 10:24
  • niedziela, 05 kwietnia 2015
    • Zamiast rankingu prezydenckiego

      Nie b璠zie w tym roku tradycyjnego rankingu prezydenckiego - nie ma w tym roku w豉軼iwie 瘸dnych kandydat闚, na kt鏎ych m鏬豚ym ewentualnie g這sowa, a zastanawianie si, czy bardziej mi odpowiada Korwin, czy jednak kandydat Ruchu Narodowego (do tego fan J霩efa Pi連udskiego... je瞠li by豉 jedna rzecz, w kt鏎ej zgadza貫m si z narodowcami, to by豉 to niech耩 do kultu marsza趾a, i nawet t mi odebrali) przesta這 by zabawne.

      W innych okoliczno軼iach m鏬豚ym rozwa篡 g這s na Janusza Palikota. Problem polega na tym, 瞠 jego kariera polityczna i tak nie ma przed sob 瘸dnych perspektyw, wi璚 z punktu widzenia strategicznego by豚y to g這s zmarnowany. Palikot m鏬 zrezygnowa z kandydowania i da zielone 鈍iat這 Barbarze Nowackiej, kt鏎ej kandydatura mog豉 by akceptowalna nie tylko dla TR, ale i (wyborc闚 i aparatu) SLD, a tak瞠 dla zwolennik闚 lewicy niech皻nych 瘸dnej z establlishmentowych partii (takich jak pisz帷y te s這wa). Niestety, ambicja zwyci篹y豉, a sam przewodnicz帷y nie ma szans uciu豉 wi璚ej ni par procent, co b璠zie wynikiem bez znaczenia dla przysz這軼i lewicy.

      Jedyn prawdziwie lewicow kandydatk i moim pierwszym wyborem by豉 Anna Grodzka, ale nie zebra豉 podpis闚. Oczywi軼ie przeszkodzi豉 jej orientacja seksualna, kt鏎a skutecznie przes這ni豉 dziennikarzom i komentatorom jej program spo貫czny (okaza這 si, 瞠 w Polsce bycie gejem ju nie musi przeszkadza w wyborach, ale bycie transseksualistk zdecydowanie tak), oczywi軼ie przeszkodzi豉 jej dywersja ze strony Wandy Nowickiej, ale te nie da si ukry, 瞠 te wybory po raz kolejny potwierdzi造 wyczerpanie si dotychczasowej formu造 niezale積ej lewicy, kt鏎a zn闚 nie potrafi豉 zebra podpis闚.

      Dlatego z tak wielk nadziej witam inicjatyw Razem.

      Nie tylko dlatego, 瞠 jest to (wreszcie!) inicjatywa 陰cz帷a zdecydowanie lewicowy program spo貫czny z progresywnym i racjonalistycznym programem 鈍iatopogl康owym - wi璚 odpowiada mi na wszystkich trzech wymiarach politycznego kompasu. Inaczej ni palikotowcy, kt鏎zy co prawda s progresywni i racjonalistyczni, ale gospodarczo liberalni, i inaczej ni Zieloni, kt鏎zy s progresywni i (o tyle o ile) prosocjalni, ale niekoniecznie racjonalistyczni. (Chwiejne stanowisko Anny Grodzkiej w sprawie szczepie kosztowa這 j poparcie przynajmniej paru znanych mi os鏏). Tak瞠 dlatego, 瞠 - z tego co widz - inicjatorzy nowej partii maj 鈍iadomo嗆 b喚d闚 pope軟ianych wcze郾iej i siln wol unikni璚ia ich. A okazja jest jedyna w swoim rodzaju, bo pole si oczyszcza - zar闚no SLD jak i TR ju nawet przestaj si okre郵a jako lewica, zreszt obie partie s na najlepszej drodze do zej軼ia ze sceny politycznej. Wi璚 je郵i nie teraz budowa now lewic, to kiedy?

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (24) Poka komentarze do wpisu „Zamiast rankingu prezydenckiego”
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      airborell
      Czas publikacji:
      niedziela, 05 kwietnia 2015 07:06
  • czwartek, 19 marca 2015
    • Co odradza MSZ

      Niekt鏎zy politycy wpadli w tak histeri w zwi您ku z zamachem w Tunezji, 瞠 trudno si oprze wra瞠niu, 瞠 na co takiego wr璚z czekali. Pomijam ju Radka, kt鏎emu si ostatnio tak wszystko miesza, 瞠 a zaczynam mu wsp馧czu, pomijam Biernackiego bredz帷ego o "naszym 11 wrze郾ia", ale dzisiaj w Tr鎩ce jaki przedstawiciel MSZ oburza si, 瞠 ju dawno ministerstwo wyda這 ostrze瞠nie co do wyjazd闚 do Egiptu i Tunezji, a te wstr皻ne firmy wycieczkowe go nie pos逝cha造. (A potem jaki bubek opowiada, 瞠 w efekcie "tak zwanej dekolonizacji" Afryka sta豉 si kontynentem niebezpiecznym, bo wodzowie plemienni zacz瘭i walczy mi璠zy sob. Rzyg).

      Ciekawe, czy MSZ wyda ostrze瞠nie w sprawie wyjazd闚 do Francji. Albo - w 2001 - do USA.

      By mo瞠 ryzyko zamachu w krajach arabskich jest wy窺ze ni przeci皻ne, ale w dzisiejszych czasach nie ma miejsc w pe軟i bezpiecznych - wczoraj zamach zdarzy si w Tunisie, jutro mo瞠 zdarzy si w Marsylii, Londynie czy Berlinie. Albo w Warszawie. 畝這sne jest przekonywanie przez s逝瘺y MSZ, 瞠 maj one wiedz nad tym, gdzie zagro瞠nie terrorystyczne jest, a gdzie go nie ma. Chcia豚ym, 瞠by raczej powiedzia造, 瞠 tak, zagro瞠nie terrorem istnieje i trzeba z nim 篡 - i niekoniecznie oznacza to rezygnowanie z plan闚 wakacyjnych. A je郵i raz na jaki czas kto w zamachu zginie - to nie jest od razu pow鏚 do og豉szania 瘸這by narodowej.

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (3) Poka komentarze do wpisu „Co odradza MSZ”
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      airborell
      Czas publikacji:
      czwartek, 19 marca 2015 21:51