kr鏒kow這sy pseudointelektualista

Wpis

鈔oda, 17 lutego 2016

O planie Morawieckiego

Zosta opublikowany strategiczny plan ministra Morawieckiego dotycz帷y polityki gospodarczej rz康u.

 

Zanim zaczniemy go opisywa, trzeba najpierw powiedzie - dobrze, 瞠 taki plan jest. To pierwszy dokument o takiej randze i szeroko軼i zamys逝 od Polski 2030 Boniego (kt鏎 rz康 Tuska zreszt natychmiast od這篡 na p馧k), je郵i nie wr璚z od planu Hausnera (te zreszt niezrealizowanego). Poprzedni rz康 w miar sprawnie administrowa, natomiast nie dostrzega strategicznych problem闚 stoj帷ych przed Polsk - i to sta這 si przyczyn jego upadku.

 

Z diagnoz jeste鄉y si w stanie zgodzi w 90%. Dostrzegamy podobne problemy: gro嬌 "pu豉pki 鈔edniego rozwoju", konkurowanie g堯wnie niskimi p豉cami, luk mi璠zy wzrostem PKB a wzrostem p豉c, du瞠 rozbie積o軼i dochodowe, s豉bo嗆 instytucji pa雟twa, luk w podatkach VAT i CIT, pog喚biaj帷 si przepa嗆 mi璠zy Polsk A i B. Jedno, co mnie uderzy這 w prezentacji Morawieckiego, to rytualna krytyka rzekomej opresyjno軼i pa雟twa i przedstawienie jako przyk豉du 40 instytucji, kt鏎e mog kontrolowa przedsi瑿iorc - gdy realnym problemem dzisiejszej Polski jest kompletna nieskuteczno嗆 instytucji kontrolnych, co pozwala przedsi瑿iorcom cho熲y na robienie kpin z prawa pracy.

 

Problemy si zaczynaj na poziomie programu dzia豉:

 

 

1. Reindustrializacja

Ministerstwo zapowiada oparcie si na krajowych i regionalnych inteligentnych specjalizacjach. Jest to rozwi您anie, kt鏎e ju funkcjonuje (w programie Inteligentny Rozw鎩), nie ma si wi璚 co nim chwali jako strategiczn nowo軼i. 

Ministerstwo chce rozwoju krajowego kapita逝, jednak podtrzymuje wsparcie dla inwestor闚 zagranicznych, i to w ramach Specjalnych Stref Ekonomicznych z pe軟ym pakietem przywilej闚 dla kapita逝: grantami na zatrudnienie, grantami inwestycyjnymi, zwolnieniami z podatku dochodowego i nieruchomo軼i. Nasuwa si pytanie, na czym ma polega dobra zmiana, skoro ta jedna z najbardziej skompromitowanych instytucji polskiego kapitalizmu ma pozosta bez zmian?

 

2. Rozw鎩 innowacyjnych firm

Generalnie polityka wspierania M同, 瞠by si sta造 du瞠, zamiast cieszenia si z powstawania mn鏀twa bieda-firm wydaje si s逝szna. W徠pliwo嗆 budzi sformu這wanie "Pa雟two zamiast kontrolowa M同 powinno da im swobod rozwoju” – jest to stawianie chocho豉 (i w podtek軼ie w徠pliwo嗆, czy „swoboda rozwoju” nie ma oznacza „swobody 豉mania prawa pracy” czy oszukiwania na podatkach).

 

3. Uruchamianie oszcz璠no軼i

Rz康 zapowiada ponad bilion z這tych na inwestycje. Maj pochodzi z r騜nych 廝鏚e: funduszy unijnych, 鈔odk闚 bank闚 komercyjnych, przedsi瑿iorstw czy funduszy rozwojowych. G堯wnym 廝鏚貫m (480 mld) maj by fundusze unijne - nasuwa si pytanie, na ile wej軼ie w stan zimnej wojny z Uni Europejsk wp造nie na pozyskiwanie i absorpcj tych funduszy.  230 mld na kontach przedsi瑿iorstw to w znacznym stopniu 鈔odki przeznaczone na finansowanie kapita逝 obrotowego, a nie wolne 鈔odki na inwestycje. 90 mld wolnych 鈔odk闚 bank闚 mo瞠 si zaraz skurczy, je郵i rz康 wprowadzi podatek bankowy i przeprowadzi restrukturyzacj kredyt闚 frankowych. A przede wszystkim - nie jest w 瘸den spos鏏 opisane, jak rz康 planuje sk這ni przedsi瑿iorstwa i banki, 瞠by te wolne 鈔odki inwestowa.

Dalej czytamy o akcjonariacie pracowniczym jako odpowiedzi na spadek zapotrzebowania na prac i troch zimno nam si robi, bo nale篡 to rozumie: akcje zamiast wy窺zych p豉c. Do tego wzrost ryzyka dla pracownika (je郵i firma upadnie, to traci i prac, i oszcz璠no軼i). O planach zwi瘯szania partycypacji pracownik闚 w zarz康zaniu (a nie tylko w zyskach) cicho.

 

S逝szne wnioski wyci庵a si z perspektywy unijnej 2007-13: wi璚ej instrument闚 zwrotnych, koncentracja na wybranych obszarach, rezygnacja z nierentownych inwestycji. Nie jest to jednak nic nowego – takie wnioski przed perspektyw 2014-2020 zapisa ju poprzedni rz康 i takie by造 za這瞠nia programu Inteligentny Rozw鎩.

 

Wreszcie czytamy o planach wykorzystania zagranicznego kapita逝 portfelowego oraz 鈔odk闚 z Planu Junckera do wykorzystania inwestycji infrastrukturalnych. Polska mog豉by by atrakcyjnym celem takich inwestycji ze wzgl璠u na bardzo niskie stopy zwrotu na Zachodzie. Co jednak z ryzykiem politycznym, kt鏎e na w豉sne 篡czenie funduje sobie rz康 PiS? Im bardziej niestabilna politycznie i im bardziej eurosceptyczna b璠zie Polska, tym trudniej takie 鈔odki b璠zie pozyskiwa i tym wi璚ej b璠 one kosztowa.

 

4. Rozw鎩 spo貫czny i regionalny

Tu s propozycje s逝szne i potrzebne, jak wsparcie szkolnictwa zawodowego. Czytamy te o wsparciu zr闚nowa穎nego rozwoju regionalnego, ale jako g堯wne narz璠zie podaje si budow drogi S-19 i linii kolejowej Bia造stok-Rzesz闚. Przyznaj, 瞠 nie do ko鎍a rozumiem, w jaki spos鏏 圭ian Wschodni ma aktywizowa akurat S-19 (a nie sprawna sie po陰cze z Polsk centraln), ale przede wszystkim - Polska B to nie tylko 圭iana Wschodnia, ale tak瞠 - a mo瞠 nawet bardziej - popegeerowski pas na p馧nocy i zachodzie, gdzie znaczna cz窷 wska幡ik闚 gospodarczo-spo貫cznych jest gorsza ni na wschodzie.

Brak natomiast w programie wsparcia dla lokalnej komunikacji publicznej, kt鏎ej obecny niski poziom jest jedn z g堯wnych barier rozwojowych dla wsi i ma造ch miast i czynnikiem zwi瘯szaj帷ym zr騜nicowanie regionalne.

 

5. Sprawne pa雟two

Najwi璚ej zmian zapowiada si w zam闚ieniach publicznych: odej軼ie od najni窺zej ceny, uwzgl璠nienie koszt闚 eksploatacji, punkty za innowacyjno嗆, klauzule spo貫czne. Ok – chocia jak w praktyce b璠zie wygl康a這 „uwzgl璠nienie koszt闚 eksploatacji” nie wiadomo. Przede wszystkim jednak – te zmiany nie wymagaj praktycznie zmian w przepisach, a w praktyce.  Zamawiaj帷y ju w tej chwili mog stosowa klauzule spo貫czne i kierowa si kryteriami niecenowymi, ale tego nie robi. 100% ceny jest dla zamawiaj帷ego „najbezpieczniejsze” i daje pewno嗆, 瞠 瘸dna kontrola si nie przyczepi. Czy w pa雟twie PiS zamawiaj帷y b璠 bardziej, czy mniej sk這nni do podejmowania ryzyka, kt鏎e mo瞠 si sko鎍zy zarzutami korupcyjnymi?

 

W obszarze e-pa雟twa opr鏂z zapowiedzi pozytywnych (wi璚ej e-deklaracji, wprowadzenie system闚 big-data wspieraj帷ych 軼i庵alno嗆 danych) jest te jedna zaskakuj帷a: rozw鎩 e-p豉tno軼i ma wspiera narodowy operator kart p豉tniczych. Nie jest jasne, jaki to ma by podmiot i w jaki spos鏏 ma by wy豉niany.

 

Zapowiadane jest utrzymanie deficytu finans闚 poni瞠j 3% poprzez zmniejszenie luki VAT. Problem polega na tym, 瞠 luk VAT (i CIT) zmniejszy si uda by mo瞠, natomiast wzrost wydatk闚 (z tytu逝 500+, ale nie tylko) jest planowany ju. 

 

Rzuca si w oczy brak jakichkolwiek mechanizm闚 zwi瘯szaj帷ych sp鎩no嗆 spo貫czn i zmniejszaj帷ych nier闚no軼i (poza polityk regionaln i poza 500+, kt鏎e jest instrumentem polityki demograficznej, a nie spo貫cznej).  W programie w dalszym ci庵u obecna jest mentalno嗆 „trickle-down” i przekonanie, 瞠 co jest dobre dla „czempion闚” gospodarczych i w豉軼icieli M同, jest dobre dla polskich pracownik闚 i pracownic. Jest to o tyle zastanawiaj帷e, 瞠 luka mi璠zy wzrostem PKB a wzrostem p豉c jest wyszczeg鏊niona w diagnozie - nie dowiadujemy si jednak, jak ma zosta zasypana.

 

Wymienili鄉y wiele w徠pliwo軼i i zagro瞠, jednak zdecydowanie najwi瘯szym, nie wspomnianym w planie, jest ryzyko instytucjonalno-polityczne. Polska po zdemolowaniu instytucji stoj帷ych na stra篡 豉du demokratycznego, takich jak Trybuna Konstytucyjny, nie b璠zie stabilnym miejscem do inwestowania i oszcz璠zania. Polska obra穎na na Uni Europejsk nie b璠zie w stanie skutecznie pozyskiwa 鈔odk闚 unijnych. Kr鏒ko m闚i帷 - najwi瘯szym zagro瞠niem dla planu Morawieckiego s ministrowie Ziobro i Waszczykowski.

 

O ile oczywi軼ie rz康 b璠zie zdeterminowany, 瞠by plan Morawieckiego wdra瘸.

 

 

Szczeg馧y wpisu

Tagi:
brak
Kategoria:
Autor(ka):
airborell
Czas publikacji:
鈔oda, 17 lutego 2016 22:46

Polecane wpisy

  • Co Marek Kondrat zrozumia z Prze郾ionej rewolucji

    Marek Kondrat w Tygodniku Powszechnym powo逝je si na "Prze郾ion rewolucj" Ledera: "Ona [rewolucja] ju nast徙i豉. Andrzej Leder stawia tez, 瞠 rewolucja spo

  • Trzecia o

    Dwa teksty przeczytane przez weekend. Poruszaj帷y reporta z Tygodnika Powszechnego o przeszczepie twarzy (na razie za paywallem) i wypowied Ewy B豉szczyk , 瞠

  • Dycha 2014

    Ze zgroz odkry貫m, 瞠 w plebiscycie Przegl康u Sportowego nie wybiera si ju dziesi璚iu najlepszych sportowc闚 roku - wyb鏎 ogranicza si ledwie do klikni璚ia

Komentarze

Dodaj komentarz

  • bartoszcze napisa(a) komentarz datowany na 2016/02/18 08:08:19:

    To jest Twoja ocena czy projekt stanowiska partii? :)

  • airborell napisa(a) komentarz datowany na 2016/02/18 08:22:16:

    To jest moja osobista ocena.

  • bartoszcze napisa(a) komentarz datowany na 2016/02/18 08:29:59:

    Nie gniewaj si, ale napisa貫 to w liczbie mnogiej, tak瞠 tam gdzie by這by to uzasadnione uj璚iem bezosobowym :)

  • airborell napisa(a) komentarz datowany na 2016/02/18 09:05:04:

    Cz瘰to tak pisz ;).

  • rdrozd napisa(a) komentarz datowany na 2016/02/18 09:53:48:

    Tylko jeden komentarz: "Polska po zdemolowaniu instytucji stoj帷ych na stra篡 豉du demokratycznego, takich jak Trybuna Konstytucyjny, nie b璠zie stabilnym miejscem do inwestowania i oszcz璠zania. "

    Je郵i chodzi o kapita zagraniczny, to cz瘰to wa積iejsze dla niego s perspektywy gospodarcze ni to, co dla swoich obywateli robi politycy. Do嗆 przypomnie sobie modne (do niedawna) BRICS - Brazylia, Rosja, Indie, Chiny - ka盥y z tych kraj闚 ma swoje problemy z demokracj, a i tak fundusze inwestuj帷e w "emerging countries" wchodzi造 tam jak w mas這. Polska ma ambicj, aby wej嗆 w sk豉d jakiego nowego Bricsa, ale mniej egzotycznego.

  • Go嗆 mareczek82 napisa(a) z 94.100.253.* komentarz datowany na 2016/02/19 09:37:54:

    Super notka, prosz o wi璚ej :)

    "W obszarze e-pa雟twa opr鏂z zapowiedzi pozytywnych (wi璚ej e-deklaracji, wprowadzenie system闚 big-data wspieraj帷ych 軼i庵alno嗆 danych) jest te jedna zaskakuj帷a: rozw鎩 e-p豉tno軼i ma wspiera narodowy operator kart p豉tniczych. Nie jest jasne, jaki to ma by podmiot i w jaki spos鏏 ma by wy豉niany."

    My郵 瞠 to b璠zie co na wz鏎 Du雟kiego DANKORT
    en.wikipedia.org/wiki/Dankort

Dodaj komentarz